NA ROK SZKOLNY 2003-2004
Misja: Uczyć, wychowywać, rozwijać uzdolnienia, pomagać w organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży.
Plan pracy wychowawczej 1. Wdrażanie uczestników do świadomej percepcji szeroko rozumianej twórczości muzycznej oraz innych elementów kultury artystycznej poprzez naukę śpiewu i gry na instrumentach solo i w zespołach muzycznych. 2. Rozpoznawanie i określanie oczekiwań uczestników i ich opiekunów poprzez kontakty indywidualne z dziećmi i rodzicami oraz kontakty w trakcie imprez muzycznych. 3. Wdrażanie do samorządności poprzez stymulowanie aktywnej i kreatywnej postawy wobec rzeczywistości z uwzględnieniem umiejętności odnajdywania kompromisów pomiędzy interesem indywidualnym a interesem społecznym w trakcie zespołowych działań artystycznych a także poprzez wyłanianie liderów w grupach ćwiczeniowych. 4. Integracja uczestników poszczególnych grup poprzez przygotowanie wspólnych programów artystycznych oraz udział w pokazach pracy pracowni. 5. Zapoznanie uczestników z kulturą muzyczną krajów członkowskich i kandydujących do Unii Europejskiej. 6. Promowanie działalności pracowni muzycznej poprzez uczestnictwo w imprezach wewnętrznych MDK oraz w imprezach i konkursach organizowanych przez inne placówki kultury.
Plan pracy dydaktycznej Zajęcia w pracowni muzycznej obejmują naukę i doskonalenie gry na instrumentach w klasach: - fortepianu - elektronicznych instrumentów klawiszowych - perkusji i instrumentów perkusyjnych - gitary klasycznej - gitary akustycznej - gitary basowej - gitary elektrycznej w ramach nauki gry zespołowej - śpiewu solowego w ramach nauki gry zespołowej.
Klasa fortepianu Cele dydaktyczne: - doskonalenie sprawności manualnej oraz praca nad rozluźnieniem aparatu wykonawczego - pogłębianie wiedzy teoretycznej celem lepszego zrozumienia konstrukcji dźwiękowych oraz przyspieszenia tempa pracy nad utworem - doskonalenie umiejętności relatywnego sposobu czytania zapisu nutowego - zapoznanie z podstawami harmonii funkcyjnej i wprowadzenie do czytania z zapisu funkcji - zapoznanie z podstawami improwizacji melodycznej na bazie funkcji harmonicznych Termin realizacji cały rok. Efekty nauczania - umiejętność wykonania ok. 6 utworów o zróżnicowanej fakturze muzycznej - umiejętność dokonania analizy przygotowanego utworu - umiejętność samodzielnego odczytywania utworu ze zrozumieniem zawartych w nim problemów - umiejętność wykonywania prostych akompaniamentów z zapisu funkcji harmonicznych - umiejętność gry zespołowej
Klasa elektronicznych instrumentów klawiszowych 1. Elementarny poziom zaawansowania Cele dydaktyczne: - zapoznanie z budową instrumentu oraz nauka programowania podstawowych parametrów: power-volume-voice-style-synchro start. - zapoznanie z nazwami dźwięków na klawiaturze w zakresie szeregu diatonicznego - praca nad uzyskaniem prawidłowego układu rąk na klawiaturze oraz kształcenie umiejętności w zakresie gry legato - nauka umiejętności czytania linii melodycznej z zapisu aplikatury oraz z nut z wykorzystaniem relatywnej metody odczytywania zapisu nutowego w ambitusie c1 do c2 - -nauka odczytywania akordów lewej ręki w systemach casio chord i single finger w zakresie dur – mol – dur septymowy Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania - umiejętność wykonania ok. 6 utworów na dwie ręce - umiejętność programowania instrumentu - umiejętność odczytywania linii melodycznej z zapisu aplikatury i z nut - umiejętność gry zespołowej 2. Średni poziom zaawansowania. Cele dydaktyczne: - poszerzenie wiadomości o kolorystyce dźwiękowej i stylach muzycznych - zapoznanie z nazewnictwem dźwięków chromatycznych oraz ze sposobami określania tonacji utworu do dwóch znaków przy kluczu - nauka samodzielnego opracowania aplikatury - doskonalenie umiejętności odczytywania wysokości dźwięków na pięciolinii - zapoznanie z budową trójdźwięku i czterodźwięku septymowego oraz z ich przewrotami - nauka łączenia akordów z zachowaniem dźwięku wspólnego Termin realizacji: cały rok. Efekty nauczania: - umiejętność wykonania ok. 6 utworów na dwie ręce z wykorzystaniem systemu fingered - umiejętność poprawnego stylistycznie programowania instrumentu - umiejętność samodzielnego opracowania aplikatury - umiejętność gry akordowej fingered z prawidłowym łączeniem akordów - umiejętność gry zespołowej
Klasa perkusji i instrumentów perkusyjnych Cele dydaktyczne: - praca nad rozluźnieniem aparatu gry, szczególnie w drobnych wartościach rytmicznych oraz w grze tremolo - nauka gry uderzeniem naprzemiennym, dwójkowym oraz paradidle - zapoznanie z problematyką regularnych i nieregularnych podziałów rytmicznych - nauka gry na poszczególnych instrumentach zestawu z uświadomieniem ich roli w czasie gry - nauka gry na pełnym zestawie Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania: - umiejętność operowania uderzeniami naprzemiennymi, dwójkowymi, paradidlami - umiejętność operowania właściwą techniką uderzenia w zależności od instrumentu - umiejętność gry zespołowej
Klasa gitary klasycznej Cele dydaktyczne: - doskonalenie sprawności manualnej oraz praca nad rozluźnieniem aparatu wykonawczego - pogłębianie wiedzy teoretycznej celem lepszego zrozumienia konstrukcji dźwiękowej utworu i przyspieszenia tempa pracy nad utworem - praca nad rozszerzeniem ambitusu do XII progu i uzyskaniem sprawności w zakresie płynnych zmian pozycji - nauka relatywnej metody odczytywania zapisu nutowego - zapoznanie z podstawami harmonii funkcyjnej i wprowadzenie do czytania z zapisu funkcji - zapoznanie z innymi formami zapisu: czytanie tabulatur Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania: - umiejętność wykonania ok. 6 utworów o zróżnicowanej fakturze - umiejętność dokonania analizy harmonicznej utworu - umiejętność samodzielnego opracowania utworu z nut, funkcji, tabulatury - umiejętność gry zespołowej
Klasa gitary akustycznej 1.Elementarny poziom zaawansowania Cele dydaktyczne: - zapoznanie z budową instrumentu, w tym z nazwami dźwięków wydobytych z pustych strun - nauka palcowania prawej ręki z wykorzystaniem oznaczeń graficznych oraz nazewnictwa szkoły hiszpańskiej - nauka schematów akordowych z wykorzystaniem notacji graficznej, nutowej i tabulaturowej - nauka nazw dźwięków diatonicznych i chromatycznych- nauka odczytywania prostych linii melodycznych z aplikatury, nut i tabulatury Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania:; - znajomość schematów palcowych akordów: C, C7, D, d, D7, E, e, E7, GG, G7, A, a, A7. - umiejętność wykonania ok. 6 akompaniamentów z użyciem poznanych technik wydobycia dźwięku prawą ręką - umiejętność wykonania ok.3 melodii - umiejętność określania nazw dźwięków w I pozycji - umiejętność gry zespołowej 2.Średni poziom zaawansowania Cele dydaktyczne: - wprowadzenie chwytu barre - doskonalenie umiejętności płynnego łączenia akordów - doskonalenie techniki prawej ręki, w tym z użyciem plektronu - wprowadzenie dźwięków obcych do trójdźwięków: kwarta, seksty i septymy oraz czterodźwięku zmniejszonego - wprowadzenie skal: durowej, molowej i pentatonicznej - nauka czytania i opracowania aplikatury w materiałach nutowych i tabulaturowych - nauka transponowania schematów akordowych Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania: - umiejętność wykonania ok. 6 akompaniamentów z użyciem poznanych technik wydobycia dźwięku prawą ręką - umiejętność konstruowania akordów z użyciem dźwięków obcych - umiejętność wykonania ok. 3 melodii - umiejętność odnajdywania dźwięków w całej skali instrumentu - umiejętność transponowania schematów harmonicznych - orientacja w zapisie nutowym i tabulaturowym - umiejętność gry zespołowej
Klasa gitary basowej Cele dydaktyczne: - doskonalenie techniki palcowej prawej ręki - zapoznanie z notacją w kluczu basowym oraz z systemem relatywnym czytania nut - nauka interwałów jako schematów palcowych - zapoznanie z aplikaturą skal: durowej, molowej, pentatonicznej z użyciem palcowania kontrabasowego i gitarowego - nauka palcowania schematów akordów durowych, molowych, zmniejszonych - zapoznania z dźwiękami obcymi i przejściowymi w akordzie - nauka odczytywania funkcji z zapisu harmonicznego Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania: - umiejętność odczytywania zapisu nutowego z użyciem metody relatywnej - umiejętność odczytywania funkcji z zapisu harmonicznego z użyciem dźwięków obcych i przejściowych - umiejętność gry zespołowej
Klasa gitary elektrycznej w ramach nauki gry zespołowej Cele dydaktyczne: - przygotowanie do samodzielnej amatorskiej pracy wykonawczej - doskonalenie umiejętności palcowania skal - nauka improwizacji w ramach określonej struktury harmonicznej - nauka świadomego operowania barwą i dynamiką instrumentu, w tym obsługa sprzętu elektroakustycznego Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania: - umiejętność wykonania w zespole ok. 6 utworów muzycznych - umiejętność samodzielnego opracowania głosu instrumentalnego z nut, tabulatury, funkcji harmonicznych - umiejętność improwizacji i dobierania drugich głosów - umiejętność obsługi sprzętu elektroakustycznego
Klasa śpiewu solowego w ramach nauki gry zespołowej Cele dydaktyczne: - doskonalenie sprawności intonacyjnej w zakresie interwałów, skal i akordów - nauka prawidłowej emisji głosu - nauka umiejętności improwizacji wokalnej oraz tworzenia drugich głosów - praca nad przekazem semantycznym i emocjonalnym tekstu literackiego - nauka samodzielnego miksowania głosu poprzez właściwe operowanie mikrofonem Termin realizacji: cały rok Efekty nauczania: - umiejętność wykonania z zespołem ok. 6 utworów - umiejętność dobierania drugiego głosu oraz improwizacji w ramach struktury harmonicznej - umiejętność samodzielnego miksowania głosu
Sposoby mierzenia efektów: 1. Zadania kontrolujące umiejętność czytania linii melodycznej z użyciem metody relatywnej czytania nut oraz z tabulatur 2. Zadania kontrolujące umiejętność konstruowania trójdźwięków i czterodźwięków i ich przewrotów oraz umiejętność łączenia akordów z zachowaniem dźwięku wspólnego 3. Pokazy pracy w MDK oraz uczestnictwo w przeglądach i konkursach muzycznych.
Krzysztof Mazur
|